ВСЕ ДЛЯ УРОКІВ


Тема. Дії із звичайними дробами
Мета:
Освітня активізувати загальні відомості учнів про звичайні дроби, формувати навички розв’язування задач на дії із дробовими числами;
Розвиваюча розвивати основні математичні компетентності, обчислювальні вміння і навики, вміння застосовувати набуті знання на практиці;
Виховна виховувати працьовитість, самостійність, кмітливість та інтерес до математики.
Тип уроку: урок застосування знань умінь і навиків при розв’язуванні задач.
Обладнання: картки-підказки, картки із індивідуальними завданнями, мультимедійний проектор, дидактичний матеріал.
Форми роботи: індивідуальні, фронтальні, групові (робота в парах).
Технології навчання: ІКТ, ігрові, особистісно-орієнтованого навчання, розвивального навчання, проблемного навчання, диференційованого навчання.

Хід уроку
І. Організаційна частина.      
Вчитель. Діти, сьогодні ми з вами проводимо незвичайний урок. Адже у нас присутні гості. Тому ми повинні показати, що ми вміємо, чого навчилися.
Готові розпочати урок?
ІІ. Активізація розумової діяльності.
Розминка. Ми з вами вивчаємо один із найважливіших розділів математики. Який саме, пригадаємо, розв’язавши кросворд.
1.Число, записане під рискою дробу.  (Знаменник)
2.Одна з дій першого ступеня. (Віднімання)
3.Числа, зображені двома натуральними числами, відокремленими горизонтальною рискою. (Дроби)
4.Число, записане над рискою дробу. (Чисельник)
5.Дріб, у якого чисельник менший від знаменника. (Правильний)
6.Знаменник, до якого зводять дроби з різними знаменниками. (Спільний)
7.Ділення чисельника та знаменника дробу на їх спільний дільник. (Скорочення)
8.Дробова риска означає арифметичну дію…(Ділення)
Вчитель. Про які числа говориться у кросворді? (Про звичайні дроби)
Так, вірно це звичайні дроби.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання: (самоперевірка)
ІV. Оголошення теми, мети уроку.    
Тема сьогоднішнього уроку «Дії із звичайними дробами».
Мета уроку:  - пригадати загальні відомості про звичайні дроби;
-         формувати навички розв’язування задач на дії із дробовими числами;
-         встановити зв’язок математики із іншими науками;
-         розвивати обчислювальні вміння і навики, вміння застосовувати набуті знання на практиці;
-         виховувати працьовитість, спостережливість, кмітливість та інтерес до математики.
V. Мотивація навчальної діяльності.          
Вчитель. Діти, а як ви гадаєте, чому така важливість надається темі «Звичайні дроби» і чи потрібно так детально вивчати дану тему?
Учні. Роль звичайних дробів у повсякденному житті велика, тому що часто людям доводиться мати справу не з цілими величинами, а з їхніми частинами.
Вчитель. Так, дійсно, звичайні дроби відіграють важливу роль в житті людини, на уроці ми встановимо, з якими ж науками пов’язані звичайні дроби.
Вчитель. Послухайте зараз історичне повідомлення про звичайні дроби.
Історична довідка.
Перше поняття про дріб з’явилось дуже давно багато століть назад в стародавньому Єгипті.
Колись дії зі звичайними дробами завдавали людям неабияких трудно­щів. Ці труднощі у Вавилоні пояснювали «втручанням злих духів».
Англійський чернець Бєда (VII ст.), який був ученою людиною свого часу, писав: «У світі є багато речей, але немає нічого важчого, як чотири дії арифметики» (мабуть це твердження було пов’язаним із діями над дробами)
Тоді ж, мабуть, і виникло німецьке прислів'я «потрапити в дроби», що означає опинитись у скрутному становищі. А причина полягала в тому, що не було встановлено загальних правил виконання дій з дробами, не було створено відповідної теорії.
Вчитель. На сьогоднішній день ми знаємо правила. Я сподіваюся, що ви на уроці не «потрапите у дроби».
VІ. Актуалізація опорних знань:           
Вчитель. Зараз пригадаємо те, що вивчали на попередніх уроках.
-         Інтерактивна технологія «Займи позицію».   
Якщо ви вірите в правильність даного твердження, то пишете 1, якщо не вірите – 0. У кінці роботи у вас з’явиться пятизначне число, по якому перевіримо ваші відповіді.
Вірите ви, що …
  • Коли при обчисленнях ви отримаєте неправильний дріб, то треба результат записати у вигляді мішаного числа.
  • Щоб перемножити два дроби, в чисельнику треба записати добуток знаменників, а в знаменнику – добуток чисельників.
  • Щоб поділити дріб на дріб, треба ділене помножити на число, обернене до дільника.
  • Якщо знаменники дробів – взаємно прості числа, то найменшим спільним знаменником буде добуток цих знаменників.
  • Два числа називаються взаємно оберненими, якщо їх частка дорівнює 1.
Відповідь. 10110.
-         Вправа «Віднови запис»;
-         Вправа «Логічний ланцюжок»: (розшифрувати слово «молодці»)
Вчитель. Прокоментуйте відповіді (учні по черзі біля дошки коментують відповіді свого завдання, інші записують приклади в зошити)
Підсумок. За кожну правильну відповідь ви ставите 1 бал в таблицю у відповідну графу, у вправі «Логічний ланцюжок за останню дію – 2 бали».
VII. Застосування вмінь і навиків при розв’язуванні задач і вправ:
1. Інтерактивна вправа «Мозкова атака». (Слайд «Мозкова атака»)              
На партах картки-підказки, на яких є відповідні правила до розв’язування задач. Скориставшись ними, запропонуйте алгоритм  розв’язку задачі.
Картка-підказка:
1.     Ціла величина позначається числом 1 (в даній задачі   молока).
2.     Щоб знайти дріб від числа, треба … підказка на сторінці 58.
3.     Щоб знайти число за його дробом, треба … підказка на сторінці 69.
Задача. У відрі було молоко. Пес випив 2/5 всього молока, а кіт – 1/3 залишку, після цього у відрі залишилося 1,2 л молока. Скільки літрів молока було спочатку?
Учитель пропонує учням висловити свої ідеї, коментарі, шляхи розв’язання задачі. Усі пропозиції записуються на дошці без зауважень, коментарів, питань. Один з учнів біля дошки розв’язує задачу (клас самостійно).
Підсумок. За кожну ідею отримуєте по 1 балу, за правильний розв’язок 4 бали.
2.  Фізкультхвилинка.          
Вчитель. А зараз трішки відпочинемо і проведемо фізкультхвилинку.
1.     Всі піднесли руки враз,
І навшпиньки став весь клас.
Два – присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати –
Може вже відпочивати.
3. Практикум «Роль математики» (робота в парах).
Вчитель. Зараз ми з вами встановимо зв’язок математики з іншими навчальними предметами. Для цього ви розв’яжете задачі по рівнях складності, а потім, презентуючи відповіді, складемо «математичну веселку».
Умови задач практикуму
Українська література   (червоний листок)
1. Іван Франко прожив у Львові 2/3 свого життя. Скільки років прожив письменник у Львові, якщо він помер у 60 років?
Історія     (оранжевий листок)
До першого австрійського парламенту українці обрали 35 чоловік. Серед них: 60% – селяни, 20% – священики, а інші – інтелігенція. Скільки представників інтелігенції було серед українських послів?
Трудове навчання   (жовтий листок)
Коли готують пюре зі слив 1/3 їх іде у відходи. Скільки треба взяти слив, щоб приготувати 5кг пюре?
Підказка. Для того, щоб знайти число за його дробом, треба дане число поділити на дріб.
Географія   (зелений листок)
Із 640 найважливіших культурних рослин земної кулі  5/8  походять із Азії,  5/32  – з Північної та Південної Америки, а  5/64 – з Африки. Скільки культурних рослин походять з інших частин світу?
Біологія    (голубий листок)
Маса мозку дорослої людини приблизно 1400 г, а маса мозку семирічної дитини становить 4/5 від маси мозку дорослої людини. Яка приблизна маса мозку семирічної дитини?
Хімія    (синій листок)
Мідна руда містить 85% міді. Скільки міді міститься у 260 т такої мідної руди?
Презентуючи відповіді, учні утворюють на дошці математичну веселку.
4.  Усний рахунок: (розшифрувати слово «молодці»)
VIIІ. Домашнє завдання
І рівень: № 434,  406;
ІІ рівень: скласти задачу практичного змісту на дії із звичайними дробами та розв’язати її.
ІХ. Підсумок уроку.
Оцінювання відповідей учнів.
Вчитель. А чи вирішили ми проблему уроку: чи потрібно вивчати дроби?
Рефлексія. Вправа «Ланцюжок
Вчитель. Знання з математики – це великий ланцюг, кожна ланка якого є певні знання, вміння, навики. І якщо щось упускається, то ланцюг розривається. Тож давайте разом з’єднаємо ланки ланцюга, який включає в себе основні знання, вміння, навички, які ви отримали на сьогоднішньому уроці. Допоможе вам у цьому схема, за якою ви продовжите речення:
-         Ми вміємо…
-         Ми дізнались нове…
-         Ми повторили…
-         Ми очікуємо при подальшому вивченні теми…
(Учні беруть один одного за руки, утворюючи символічний ланцюжок, і перераховують основні знання з теми).
Людину можна оцінити дробом,
знаменник якого – те гарне,
що вона думає про себе сама,
а чисельник – те гарне,
що про цю людину думають інші.
Чим більш
ий чисельник, тим більший дріб.
Лев Толстой




Немає коментарів:

Дописати коментар