суботу, 26 грудня 2015 р.

З ДОСВІДУ РОБОТИ

ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ З ПІДРУЧНИКОМ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

Анотація:  В даній статті пропонується опис досвіду з організації самостійної роботи за підручником «Математика» для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів, авторами якого є Тарасенкова Н.А., Богатирьова І.М. та інш.

Основною метою освітньої галузі «Математика» є формування в учнів математичної компетентності на рівні, достатньому для забезпечення життєдіяльності в сучасному світі, успішного оволодіння знаннями з інших освітніх галузей у процесі шкільного навчання, забезпечення інтелектуального розвитку учнів, розвитку їх уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції. [1] 
Про це проголошується у Державних стандартах базової і повної загальної середньої освіти. Реалізувати завдання, проголошені у нових Державних стандартах, можна за умови, якщо навчально-виховний процес у школі буде «спрямовано на розвиток активності, самостійності, творчих можливостей кожного школяра, оскільки суспільство потребує особистостей, здатних свідомо діяти, приймати власні рішення, швидко адаптуватися до змін». [6] Тому важливе значення  при вивченні математики приділяється впровадженню технології особистісно орієнтованого навчання, що є передумовою урізноманітнення форм і методів ро.боти учнів на уроці. Удосконалення методики викладання математики тісно пов’язане із розвитком самостійності учнів.
Китайська мудрість говорить: «Скажи мені, - я забуду. Покажи мені, - я запам’ятаю.
Дозволь мені це зробити самому, - це стане моїм назавжди
».
Працюючи самостійно, учні, як правило, глибше вдумуються в зміст опрацьованого матеріалу, краще зосереджують свою увагу, ніж це звичайно буває при поясненнях учителя або товаришів. Тому знання, уміння і навички, набуті в ре­зультаті добре організованої самостійної роботи, стають  міцнішими і ґрунтовнішими. Позитивним є ще й те, що під час такої роботи в учнів виробляється  наполегливість,  увага,  витримка, інтерес до навчання. [5]  
Сучасні підручники з математики та науково-методичне забезпечення до них дозволяють учителю урізноманітнювати форми і методи організації самостійної роботи на уроці та в позаурочний час.
Так, працюючи з підручником «Математика» для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів,  авторами якого є Тарасенкова Н.А., Богатирьова І.М., Бочко О.П., Коломієць О.М., Сердюк З.О., хочу поділитися досвідом організації самостійної роботи на уроках математики.
Одним із видів самостійної роботи учнів на уроці, а часто і в позаурочний час (виконуючи домашнє завдання, під час випереджуючого навчання та інш.) є робота з вивчення теоретичного матеріалу за підручником. Вчитель на уроці повинен навчити учнів аналізувати прочитане, виділяти головне, відокремлювати основний текст від означень, правил, прикладів, тощо. Перед початком роботи з підручником на уроці слід чітко поставити перед учнями завдання і вказати час його виконання. Практика показує, що даний підручник забезпечує змістовну організацію даної роботи. Зміст параграфів відповідає принципу науковості, всі означення, пояснення здійснюються відповідно до загальноприйнятої математичної термінології та символіки. Поряд з цим враховано принцип доступності та послідовності: автори врахували вікові особливості учнів та їхню підготовку у початковій школі, пояснення здійснюються від простого – до складнішого, від відомого – до невідомого. Для даної вікової категорії учнів позитивним є те, що основні означення, терміни, правила виділені певними рамками, кольором, шрифтом. Відповідно до принципу наочності у підручнику вміщено достатню кількість кольорових ілюстрацій, геометричних побудов, що використовуються при поясненні теоретичного матеріалу. Для закріплення та самоперевірки вивченого учні можуть скористатися запитаннями рубрики «Пригадайте головне», а при підготовці до уроків узагальнення та систематизації вивченого матеріалу можна запропонувати використати запитання в кінці розділів підручника «Перевірте, як засвоїли матеріал». Поглибити знання з тієї чи іншої теми можна з рубрики «Дізнайтеся більше».
Правила, які можна запропонувати учням під час роботи з підручником:
1.Читаючи параграф, не поспішай, намагайся зрозуміти кожну фразу і кожен абзац.
2.Особливу увагу зверни на означення і теореми, зрозумій роль кожного слова в їх формулюваннях.
3.Якщо читаєш про властивості геометричних фігур, уяви їх, намалюй, використай предмети, що тебе оточують.
4.Ти закінчив читати параграф. Не поспішай братись за іншу роботу. Продумай, про що йшлося в цьому параграфі, найважли­віше намагайся запам'ятати. [5] 
Важливою умовою вдосконалення викладання математики є посилення її практичної спрямованості. Одним із шляхів вирішення цього питання є вироблення в учнів практичних умінь і навичок та розвиток пізнавальної активності, що досягається при розв’язуванні вправ та задач, виконанні практичних завдань. Для закріплення вивченого, перевірки знань та з метою індивідуального чи диференційованого підходу учням можна запропонувати виконати «Тестові завдання», розміщені в кінці кожного параграфа підручника.
Прикро, що на відміну від попередніх підручників інших авторів, даний підручник не містить самостійних робіт різних варіантів. Але компенсацією цього є методично-наукове забезпечення даного підручника: «Зошит для контролю навчальних досягнень з математики. 5 клас», який містить чотири варіанти робіт для перевірки та поточного контролю знань і вмінь, а також «Експрес-контроль з математики для 5 класу» за редакцією авторів підручника.
Домашня робота учнів – це також різновид самостійної роботи. Для того, щоб дотримуватись диференціації та індивідуалізації навчання, систематично пропоную учням завдання по рівнях складності, які підбираю із вправ підручника.
Активізація творчої самостійності учнів, формування їх мислення і навиків до практичного застосування знань, розвиток логічного мислення найефективніше здійснюється під час практичних робіт. [4].
Однак, такій формі роботи на уроці в даний час не приділяється достатня увага. Ці роботи, як правило, виконуються не систематично, від випадку до випадку. Але хочеться відзначити, що вони мають велике виховне і освітнє значення. А саме:
·дозволяють повніше і свідоміше усвідомити математичні залежності між величинами;
·ознайомитися з вимірювальними і обчислювальними інструментами та їх застосуванням на практиці;
·встановити більш тісні міжпредметні зв'язки та взаємозв’язок між розділами курсу математики;
·урізноманітнюють уроки математики;
·підвищують активність і самостійність учнів на уроці;
·сприяють підвищенню якості знань учнів;
·роблять абстрактні теоретичні положення зрозумілими, доступними, наочними;
·вчитель має можливість здійснити диференційований та індивідуальний підхід до навчання, враховуючи індивідуальні особливості учнів. [2]
В цьому допомагають задачі із рубрики «Застосуйте на практиці», де учням пропонується виконати практичне завдання, пов’язане із застосуванням теоретичного матеріалу в побуті. Такі завдання підвищують значимість математики в житті людини, показують звязок науки з практикою.
Успіх самостійної роботи школярів при її різних організаційних формах сприяє реалізації індивідуалізації та диференціації навчання, що є актуальним у сучасних умовах особистісно-орієнтованої математичної освіти.
Важливу роль на даному етапі відіграє учитель, який планує і організовує діяльність учнів у процесі виконання ними індивідуальної самостійної роботи, інструктує окремих учнів, організовує обговорення результатів роботи. При цьому дуже важливо учителю уміти слідкувати за тим, як відбувається діяльність окремих учнів при виконанні самостійної роботи, вміти бачити весь клас в цілому. Прийоми, організаційні форми й засоби, які використовуються, мають відповідати різним рівням самостійної діяльності учнів і забезпечувати різну міру допомоги у навчанні. [3].
Отже, робота з підручником є важливим прийомом самоосвіти учнів. Включаючи у процес навчання самостійну роботу з підручником, вчитель дбає про те, щоб учні не зупинялися на досягнутому, а поступово оволодівали іншими знаннями, які вимагають від них дедалі вищого ступеня самостійності.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua
2.Зімановська А.А. Проведення практичних робіт з математики. // Вісник. – 2008. №1
3.Лутченко Л. І. Організація самостійної навчально-пізнавальної діяльності учнів 7-9 класів при вивченні математики. – Режим доступу:  http://www.lib.ua-ru.net
4.Мусіна О.І. Задачі на побудову. // Математика. – 2008. – №16.
5.Пашник М.І. Організація та види самостійної роботи на уроках математики та в позаурочний час. – Режим доступу: http://www.metodkab.at.ua 
6.Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. – Режим доступу: http://www.zakon.rada.gov.ua
7.Тарасенкова Н.А. Математика 5 клас.: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013.

Немає коментарів:

Дописати коментар