суботу, 26 грудня 2015 р.

З ДОСВІДУ ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ В ПРАКТИЦІ

Анотація:  В даній статті акцентується увага на ролі та необхідності впровадження інноваційних технологій на уроках математики.



Викладання – це мистецтво,
а не ремесло – у цьому самий корінь
учительської справи…
Вічно винаходити, вимагати,
удосконалюватися – от єдиний
можливий курс сучасного вчителя.
  М.А. Рибникова        
Хто як не ми, учителі, знаємо, що час не стоїть на місці. Реальність стрімко змінюється: суспільство інформатизується, Україна все більше інтегрується в світовий простір. Ці фактори ставлять перед освітою інші завдання, ніж  кілька років тому. Сутність змін пов’язана з необхідністю впровадження компетентнісно спрямованого викладання навчальних дисциплін. Реалізувати це можна за умови, якщо навчально-виховний процес в школі буде «спрямовано на розвиток активності, самостійності, творчих можливостей кожного школяра, оскільки суспільство потребує особистостей, здатних свідомо діяти, приймати власні рішення, швидко адаптуватися до змін». [2]

Нині основною метою освітньої галузі “Математика” є формування в учнів математичної компетентності на рівні, достатньому для забезпечення життєдіяльності в сучасному світі, успішного оволодіння знаннями з інших освітніх галузей у процесі шкільного навчання, забезпечення інтелектуального розвитку учнів, розвитку їх уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції. [1]
Важливу роль у формуванні основних математичних компетентностей учнів відіграють інноваційні педагогічні технології навчання, мета яких – створити комфортні умови, за яких кожен учень відчув би свою інтелектуальну спроможність пізнавати нове. Уроки, на яких використовуються інтерактивні технології, дають учням основні пізнавальні та громадянські вміння, а ще навички і зразки поведінки. Вони захоплюють учнів, пробуджують пізнавальний інтерес, навчають самостійного мислення та дій. Ефективність і сила впливу на емоції та свідомість вихованців значною мірою залежить від умінь і стилю роботи вчителя. [7, c. 2]
Ось перелік основних сучасних педагогічних технологій, які можна застосовувати у викладанні математики:
1.     Особистісно орієнтовані педагогічні технології;
2.     Технології інтерактивного навчання;
3.     Проектні технології;
4.     Інформаційні технології;
5.     Елементи технології «Створення ситуації успіху»;
6.     Технології модульного навчання;
7.     Ігрові технології;
8.     Авторські технології.
Найпростішою ланкою, з якої складається особистісно орієнтована технологія, є особистісно орієнтована педагогічна ситуація. Це така навчальна ситуація, опинившись в якій дитина повинна шукати сенс, пристосувати її до своїх інтересів, побудувати образ чи модель свого життя, вибрати творчий момент, дати критичну оцінку.
     Головні завдання:
-розвинути індивідуальні пізнавальні здібності кожної дитини;
-максимально виявити, ініціювати, використати, «окультурити» індивідуальний (суб’єктивний) досвід дитини;
-допомогти особистості пізнати себе, самовизначитись та самореалізуватись, а не формувати попередньо задані якості;
-сформувати в особистості культуру життєдіяльності, яка дає можливість продуктивно будувати своє повсякденне життя, правильно визначати лінії життя.
Інтерактивні технології – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів, де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання [5, с. 58-62]
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. 
Залежно від мети та форми організації навчальної діяльності учнів, інтерактивні технології можна розподілити на чотири групи:
·інтерактивні технології кооперативного навчання ;
·інтерактивні технології колективно-групового навчання;
·технології ситуативного моделювання;
·технології опрацювання дискусійних питань. [6, с. 28-31]
Проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів.
Суть проектної технології – стимулювати інтерес учнів до певних проблем, що передбачають володіння визначеною сумою знань, та через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування надбаних знань. Робота над проектом – практика особистісно орієнтованого навчання в процесі конкретної праці учня, на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. Ця робота включає усвідомлення учнем мети, оформлення задуму, розробку організаційного плану, роботу за планом, підбиття підсумків у вигляді письмового звіту. 
Інформаційні технології -  це сукупність методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання, передачі і подання інформації за допомогою комп’ютерів і комп’ютерних комунікацій.
Застосування ІКТ на уроках дозволяє учителю ефективно розв’язувати кілька завдань:
-         Підвищення мотивації до навчання;
-         Візуалізація досліджуваного матеріалу;
-         Моделювання різних процесів;
-         Інтенсифікація навчальної праці;
-         Урізноманітнення форм і методів роботи на уроці. [5, с. 83-85]
Ситуація успіху – це суб’єктивний психічний стан задоволення наслідком фізичної або моральної напруги виконавця справи, творця явища. Ситуація успіху досягається тоді, коли сама дитина визначає цей результат як успіх.
Головна мета діяльності вчителя – створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили. Завдання педагога  -  допомогти особистості дитини зрости в успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, дати зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, скрізь необхідно прикласти зусилля. І успіх буде еквівалентним витраченим зусиллям. [4, с. 2-3]
Головна мета модульних технологій – така зміна організаційних основ педагогічного процесу у школі, яка забезпечує суттєву його демократизацію, створює умови для реальної зміни ролі і місця учня, перетворює його з об'єкта на суб'єкт процесу навчання, надає педагогічному процесу необхідної гнучкості для того, щоб реалізувати принцип індивідуалізації навчання.
Модульно-розвивальний процес – найпрогресивніша форма, спосіб реалізації процесів соціалізації особистості, які передбачають оволодіння певною системою знань, норм і цінностей.
Одним із видів інноваційних технологій є ігрові технології. Їх використання на уроках математики відповідає природним потребам дитини. Адже за своєю природою гра — це найвластивіша форма життєдіяльності дітей. У дитячому віці саме в грі відбувається вільний розвиток особистості. Можна говорити і про те, що гра є специфічною формою прояву активності та саморозвитку дитини. Гра в навчанні — це спосіб зробити серйозну роботу цікавою. Гра розвиває психологічну гнучкість, розкутість, комунікабельність, емоційно-вольовий вплив. Це дозволяє зробити уроки різноманітними, більш цікавими, вносить різноманітність в навчально-виховний процес та підвищує активність, навіть пасивних, учнів на уроках. [3]
З досвіду роботи впровадження проектних технологій.
Проект «Наше майбутнє – в наших руках. Або математика завжди з нами».
Девіз: «Дорога, яку сам шукав ніколи не забудеться».
Ме́тод прое́ктів освітня технологія, спрямована на здобуття учнями знань у тісному зв'язку з реальною життєвою практикою, формування в них специфічних умінь і навичок завдяки системній організації проблемно-орієнтованого навчального пошуку. [8]
Мета і завдання проектної технології
·Не тільки передати учням певний об’єм знань, а ще й навчити здобувати ці знання самостійно, застосовуючи їх для розв’язання нових пізнавальних  і практичних завдань;
·Сприяти формуванню в учнів комунікативних навичок;
·Прищепити учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирання інформації, аналізу з різних точок зору, висування гіпотез, вміння роботи висновки.
Етапи проектної діяльності:
·                Занурення в проблему;
·                Організація діяльності;
·                Здійснення діяльності;
·                Презентація результатів діяльності;
·                Оцінювання роботи учнів.

Вимоги до організації проекту

1.Наявність значущої в дослідницькому плані проблеми, що потребує інтегрованих знань, дослідницького пошуку.
2.Практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів.
3.Самостійна діяльність учнів. Вона може бути груповою, парною чи індивідуальною.
4.Визначення кінцевих цілей спільних чи індивідуальних проектів.
5.Визначення базових знань із різних галузей, необхідних для роботи над проектом.
6.Структурування змістовної частини проекту із зазначенням поетапних результатів).
7.Використання дослідницьких методів.          
8.Результати виконаних проектів повинні бути матеріальними, тобто оформленими у визначений спосіб. [9, с. 6-10]
Хід проектної діяльності 
  • Обрати проблему проекту. Проблема: застосування математичних знань у різних сферах людської діяльності.
  • Створення реклами, заклик до участі в проекті.
  • Визначити мету проекту.
Мета проекту: застосовувати знання учнів з теми «Площі геометричних фігур», «Об’єм прямокутного паралелепіпеда»; розвивати вміння застосовувати математичні знання у практичних сферах людської діяльності, творчі здібності учнів; виховувати інтерес до знань, громадську активність, вміння працювати в групах.
  • Визначення виду даного проекту відповідно до різних ознак класифікації:
Ознака класифікації
Вид проекту
За видом домінуючої діяльності
Рольовий, практико-зорієнтований
За змістом
Рольово-ігровий
За характером координації
Безпосередній (гнучкий)
За предметно-змістовної області
Міжпредметний
За кількістю учасників проекту
Груповий
За тривалістю проекту
Короткотривалий

  • Встановлення міжпредметних зв’язків: математика, технології, трудове навчання, інформатика, образотворче мистецтво, креслення .
  • Очікувані результати.
Учні повинні навчитись:
·створювати проекти, дотримуючись критеріїв проектної діяльності;
·здобувати інформацію з різних джерел та систематизувати її;
·застосовувати теоретичні знання для вирішення практичних задач;
·публічно захищати результати своєї праці;
·здобувати знання з різних навчальних предметів.
  • Відповідно до поставлених задач визначити основні теоретичні знання, які будуть застосовуватись під час реалізації проекту: повторити формули обчислення площі квадрати, прямокутника, об’єму прямокутного паралелепіпеда.
  • Організувати діяльність учнів: ознайомити із завданнями та метою проекту; об’єднати в групи і ознайомити із завданнями:
1) Група «Дизайнери» - розробити та намалювати ескізи зони відпочинку;
2) Група «Практики» - знайти інформацію щодо будівництва зони відпочинку (які матеріали потрібні та іх кількість);
3) Група «Економісти» - проаналізувати ринок будівельних матеріалів та підрахувати за даними «практиків» вартість матеріалів;
4) Група «Флористи» - визначити, які квіти краще використовувати для клумб та розробити ескізи клумб;
5) Група «Архітектори» - розробити макет зони відпочинку.

В групах створюється банк ідей.
Шляхом математичних обчислень визначити:
1)площу майданчика та кількість плитки, необхідної для облицювання доріжок;
2)об’єм піску, необхідного для укладання плитки та заповнення  пісочниці;
3)об’єм землі для клумб;
4)скількома візками перевезти пісок і землю;
5)кількість будівельних матеріалів та фарби для ігрового будиночка;
9.Презентація роботи груп над проектом.
10.Оцінювання діяльності учнів.
Досвід роботи показує, що інноваційні технології стимулюють
діяльність учнів, розвивають критичне мислення, стимулюють самостійність учнів, урізноманітнюють діяльність на уроках математики, дозволяють враховувати індивідуальні особливості учнів, а тому є необхідною складовою навчально-виховного процесу.
Використані джерела:
1.   Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. – www.mon.gov.ua
2.     Запровадження нового Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти.http://osvita.ua
3.     Ігрові технології на уроках як складова виховання творчої особистості. – http://wiki.ciit.zp.ua
4.     Костенко Л. В. Створення ситуації успіху — запорука розвитку творчого потенціалу учнів. //Математика в школах України. –  2013. – № 3
3. –  С. 2-3

Немає коментарів:

Дописати коментар